ویژگی ضد حریق گچ

مقاومت گچ در مقابل آب
20/09/2017
تعیین رطوبت موجود در سنگ گچ
20/09/2017

سنگ گچ دارای آب زیادی است که در هنگام قرار گرفتن در معرض حرارت شدید آزاد می گردد این ویژگی سبب گردیده است که مصالح ساختمانی ساخته شده از گچ برای جلوگیری از آتش سوزی پیشنهاد داده شوند .

زمانی که یک دیوار یا سقف گچ اندود شده در معرض حرارت عادی یک اتاق قرار می گیرد هیچ اتفاقی رخ نمی دهد اما چناچه وسایل یک اتاق طعمه حریق شود حرارت سریعا از دویست و دوازده درجه فارنهایت بالاترخواهد رفت. با این وجود حرارت آتش هر چقدر که باشد حرارت سقف ها و دیواره های گجی از دویست و دوازده درجه فارنهلیت بالاتر نخواهد رفت. زیرا در این درجه حرارت آب موجود در گچ شروع به تبخیر می کند وبه صورت بخار آزاد می گردد تا زمانی که تمام آب تبلور ترکیبی خارج گردد . گچ در دمای دویست و دوازده درجه فارنهایت باقی می ماند واز اسکلت چوبی ساختمان یا هر ماده قابل اشتعالی که بوسیله گچ قابل پوشش باشد محافظت می کند.

البته این محافظت برای مدت زمان محدودی دوام می یابد که این مدت بستگی به ضخامت گچ دارد البته خود گچ نیز در این فرآیند پخت از بین می رود . با این وجود ساختمان های بیشماری به دلیل همین عملکرد تاخیری گچ در برابر آتش از نابودی نجات پیدا کرده اند که در این حالت یا گچ از آسیب رساندن آتش به سازه ها جلوگیری کرده است و یا فرصت ارزشمندی را برای اطفا حریق و نجات جان واموال فراهم آورده است.

از تجزیه ی فیزیکی و شیمیایی سنگ گچ نوعی خاک به نام راندزین تشکیل می شود که دارای آهک بوده و کلسیم و ومنیزیم نیز در آن وجود دارد. این خاک دارای درصد اشبع بازی تقریبا” 100 است که خاصیت های فراوانی دارد.

مدیریت صمیم درخشان
مدیریت صمیم درخشان
صمیم درخشان شرکت بهره بردار از معدن سنگ گچ چاه دراز بندر خمیر است که علاوه بر بهره برداری از این معدن به امور صادرات سنگ گچ و گچ به کشورهای مختلف و واردات تجهیزات معدن و ساختمانی مشغول است.